01.08.2008 Verslag / Compte rendu

August 14, 2008 at 7:24 am Leave a comment

Aanwezig: Dominique Labie, Luan Musaraj, Ramadan Jashari, Dominique Van Malder, Hanne Vantendeloo, Ivy Vanhaecke, Bob De Wipselaere, Bruno Benvindo, Sarah Bouvier, Hilke Muyldermans, Christine Schraepen, Greet Callaerts, Lut Van Kerkhoven, Yves Degrande, Lotte Van den Dries, Sophie Godfroid, Griet Boels, Pieter Genard, Karolien de Bleser, Don Verboven, Ruud Gielens, Amber Goethals, Serge Fraas, Nade Dieu, Mark Van den Dries, Anne Gancberg.

Geëxcuseerd: Verdonck, Joost Vandenbroele, Lotte Decaluwe, Lotte Vaes, Ridder Seghers, Maarten Seghers.

Volgende punten werden besproken:

1. Er is geen enkele garantie op succes wat betreft het project vandaag.

2. Het moeilijkste punt: de aankoop van het gebouw. Een werkgroep moet een scenario/draaiboek en een structuur opstellen, zodat we op het moment dat we een gebouw vinden het meteen kunnen kopen zonder het eerst te moeten verdelen en het per wooneenheid te verkopen. Coöperatieve vennootschap? Zijn er andere mogelijkheden?

3. Alle geïnteresseerden gaan op zoek naar lege gebouwen. We geven de adressen door aan de werkgroep die de eigenaars probeert te achterhalen en die de eerste bezoeken aflegt.

4. Vorming van de werkgroepen: de werkgroepen staan open voor iedereen. Ze communiceren onderling en maken korte verslagen. In de toekomst zal er ook fysiek werk te doen zijn.
Vandaag stellen we voor om ons in te delen in de volgende groepen:

• Internet website: hierop zijn de verslagen van alle vergaderingen terug te vinden, en houdt de emailadressen bij.
• Verslagen en vertaling: deze worden op de website geplaatst.
• Architectuur: verzamelen van de adressen van de eventuele gebouwen en deze bezoeken.
• Juridisch: -Welke juridische structuur nemen we aan?
-Hoe het nodige kapitaal samenbrengen voor de aankoop?
-Wat is het scenario voor de aankoop?
-Volgens welke regels nemen we beslissingen?
• Gemeenschap: wat willen we gemeenschappelijk hebben? een wasplaats/ internet/ zonnepanelen/ Toegankelijkheid (liften? rolstoelen?) Gemeenschappelijk aankopen van individuele inrichting (vb.badkamer)?
• Subsidies: welke subsidies zijn er mogelijk afhankelijk van de ouderdom van het gebouw, van waar het gelegen is? Er bestaan ook subsidies voor isolatie, energiebesparing: allemaal verder te onderzoeken.
• Toekomstige groepen: bijvoorbeeld een technische groep, groep die toezicht houdt op de werken, afbraak, werken die we zelf kunnen doen.

5. Hoe gaan we het gebouw in loten verdelen? We moeten architecten de opdracht geven om een haalbaarheidsstudie uit te voeren = bepalen hoe we het gebouw kunnen verdelen in wooneenheden, bij voorkeur zo divers mogelijk, om zo uiteenlopende prijzen en een sociale mix na te streven. De architecten bepalen de prijs van elk lot naar gelang de kwaliteiten van het lot.

6. Wat is er dringend vandaag? De juridische vorm en het draaiboek/scenario, de subsidiemogelijkheden en het op zoek gaan naar een gebouw.

In bijlage:
1) een lijst van alle personen die aanwezig waren op de vergadering + de geëxcuseerden met hun contactgegevens.
2)een voorlopige lijst met de leden van elke werkgroep

Vanaf nu zouden de werkgroepen zich best zo snel mogelijk aan het werk zetten.

Verslag: Anne
Vertaling: Lotte Van den Dries

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….


Présents : Dominique Labie, Luan Musaraj, Ramadan Jashari, Dominique Van Malder, Hanne Vantendeloo, Ivy Vanhaecke, Bob De Wipselaere, Bruno Benvindo, Sarah Bouvier, Hilke Muyldermans, Christine Schraepen, Greet Callaerts, Lut Van Kerkhoven, Yves Degrande, Lotte Van den Dries, Sophie Godfroid, Griet Boels, Pieter Genard, Karolien de Bleser, Don Verboven, Ruud Gielens, Amber Goethals, Serge Fraas, Nade Dieu, Mark Van den Dries, Anne Gancberg.

Excusés : Mieke Verdonck, Joost Vandenbroele, Lotte Decaluwe, Lotte Vaes, Ridder Seghers, Maarten Seghers.


Les points suivants ont été abordés :

1. Il n’y a aucune garantie de succès du projet aujourd’hui.

2. Le point le plus difficile : l’achat du bâtiment. Un groupe de travail devra mettre au point un scénario et une structure permettant d’acheter le bâtiment dès qu’on le trouve, sans attendre de le diviser et de le vendre par morceaux. Coopérative? Autres possibilités?

3. Tous les intéressés cherchent un bâtiment vide. On signale les adresses au groupe qui recherchera les propriétaires et fera les premières visites.

4. Formation de groupes de travail : les groupes de travail sont ouverts à tous. Ils communiquent entre eux en faisant des comptes rendus brefs. Il y aura dans le futur également du travail physique.

Aujourd’hui on propose de former les premiers groupes suivants :

a. Site internet : héberge les comptes rendus de toutes les réunions, tient à jour les adresses e mail
b. Comptes rendus et traduction : nourrit le site internet
c. Architecture : centralise les adresses de bâtiments éventuels et va les visiter.
d. Juridique : – quelle structure juridique adopter ?
– comment réunir le capital nécessaire à l’achat?
– quel scénario pour l’achat?
– selon quelles règles décide-t-on?
e. Communauté : que voulons-nous avoir en commun? Buanderie/parabole/internet/panneaux solaires/
Quelle accessibilité (handicapés? Lifts?) Achats collectifs d’équipements individuels?
f. Subsides : Quels subsides sont possibles? dépendent de l’âge du bâtiment, de la zone. Il existe aussi des subsides pour l’isolation, les économies d’énergie : à étudier.
g. Groupes futurs : par exemple : groupe technique, surveillance des travaux, démolitions, travaux qu’on peut faire nous-mêmes

5. Comment diviser le bâtiment en lots : on devra charger des architectes de faire une étude de faisabilité = déterminer comment on peut diviser le bâtiment pour obtenir des unités d’habitation, de préférence diverses, pour obtenir des prix différents et une mixité sociale. Les architectes déterminent les prix de chaque lot suivant ses qualités.

6. Qu’est-ce qui est urgent aujourd’hui? La forme juridique et le scénario, les possibilités de subsides, la recherche du bâtiment.

En annexe :
1. la liste de toutes les personnes présentes à la réunion + les excusés, avec leurs contacts
2. la liste provisoire des membres des groupes de travail.

Il serait souhaitable que chaque groupe commence rapidement à se réunir.

Compte rendu : Anne

Advertisements

Entry filed under: AG/AV, Uncategorized. Tags: , , , .

03.07.2008 Verslag / Compte rendu Archi: 11.08.2008 Verslag / Compte rendu

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


About Us

A new way to live in the city for a group of about 80 Brutopians. A project to build together in an economical and ecological way.

Looking for a GREEN office?

Categories

Recent Posts

hits counter
August 2008
M T W T F S S
    Sep »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

%d bloggers like this: