03.07.2008 Verslag / Compte rendu

August 14, 2008 at 7:07 am 1 comment

Aanwezig : een goeie dertig personen, de architecten (Pierre Jongen en Dimitri Wastchenko) van de Trefilerie en de directeur van een filiaal van Dexia (Christian Bertun) die hypotheekleningen voor een aantal Trefiliens heeft bedongen.

Na het bezoek van 4 appartementen in de Trefilerie hebben we algemene informatie gegeven over dit gerealiseerd project: ttz :
– Nadat we een groot industriëel pand hebben gevonden hebben we de architecten gevraagd om het te verdelen in loten (= appartement of economische ruimte).
– De architecten hebben de prijs ervan bepaald en nadat de groep initiatiefnemers zijn wooneenheid heeft gekozen is de rest van de loten te koop aangeboden. Zodra elk lot een koper had hebben we het gebouw aangekocht.
– Dan zijn we gestart met de casco-werken. Ttz : nieuwe daken, nieuwe ramen, in wooneenheden verdelen, de gangen en trappen aanleggen, de liften, lichtinbreng verbeteren. Ook voor elk lot alle technische leidingen zoals gas, water, elektriciteit, telefoon, ventilatie en afvoer aanleggen. Al deze werken zijn uitgevoerd door 1 gemeenschappelijk architectenbureau en 1 algemene aannemer.
– Om financiële zekerheid te hebben moest elke eigenaar de benodigde som voor de casco-werken blokkeren op een rekening.
– Na de casco-werken kon iedereen aan zijn eigen afwerking beginnen zoals gewenst. Met of zonder binnenmuren, min of meer luxueus, met of zonder architecten enz…
.
Suggesties :

* Eerst wordt er een groep gevormd dat gaat bepalen welk soort gebouw in aanmerking komt en in welk deel van Brussel.
* Een werkgroep zou kunnen beginnen met voorstellen omtrent wat de kopers gemeenschappelijk wensen zoals : zonnepanelen, regenwater, wasplaats enz…
* Een werkgroep kan starten met uit te zoeken hoe moet worden gekocht. Een coöperatieve venootschap of een betalende optie ? Zijn er andere mogelijkheden ? Hoe het aankoopbedrag te innen bij de kopers, de fiscale voordelen te behouden en het gunstige btw-tarief van 6% behouden voor de verbouwing?
* Een draaiboek opstellen.
* Elkeen moet nadenken over het budget dat hij wil en kan besteden.

Iedereen kan meehelpen en denken in de verschillende werkgroepen want geen enkele voorkennis is vereist. Meehelpen verbint u tot niets. Enkel op het moment van aankopen moet u beslissen om al dan niet mee te doen.
Een samen aankoop vraagt tijd en energie. Daarentegen krijgt u een pak voordelen zoals ; de prijs, een gemeenschapsgevoel, een sociale mix, de vrijheid om uw lot te verbouwen zoals u het wilt, de wederzijdse hulp onder eigenaars enz …

De volgende vergadering vindt plaats op vrijdag 01.08.2008 op een nog nader te bepalen plaats. Gelieve me te mailen voor uw komst.

Mark Van den Dries

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Présents : une bonne trentaine de personnes, les architectes (Pierre Jongen et Dimitri Wastchenko) du projet Tréfilerie et un des banquiers (Christian Bertun) ayant fait des prêts aux tréfiliens.

Après la visite de 4 appartements de la Tréfilerie, des informations générales sont données sur la Tréfilerie.
On a trouvé un grand bâtiment indiustriel et on a demandé à des architectes de le diviser en “lots” (lot = appartement ou espace économique)
– Le prix des lots a été déterminé par les architectes. les lots ont été mis en vente. Le groupe d’initiateurs a pu choisir en premier. Dès que tous les lots ont été vendus on a acheté le bâtiment;
– on a fait effectuer les travaux “casco” (càd nouveau toit, nouveaux châssis, circulations, ascenseurs, arrivées supplémentaires de lumière naturelle, arrivée d’eau, gaz électricité, téléphone, décharges, ventilation dans chaque morceau) par une seule entreprise générale et un bureau d’architectes.
– pour avoir une certitude financière, chaque acheteur a bloqué sur un compte une somme correspondant à sa part des travaux casco.
– après les travaux casco, chacun a équipé son lot comme il le souhaitait : cloisons intérieures, finitions plus ou moins luxueuses, avec ou sans architecte.

Suggestions

* Le premier pas est de former un groupe et définir quelle sorte de bâtiment on recherche, et dans quelle partie de Bruxelles c’est le plus avantageux.

* Un sous-groupe doit réfléchir à ce qu’on veut avoir en commun (panneaux solaires, eau de pluie, buanderie…)

* Un sous-groupe doit étudier comment faire pour acheter : coopérative? Option payante? Autres solutions? Le problème est de réunir la somme nécessaire à l’achat au moment décisif, ne pas perdre de vue les avantages fiscaux possibles, et rester dans les conditions de la TVA à 6 % .

* Il faut prévoir les différentes étapes nécessaires

* Chacun doit aussi réfléchir sur le budget qu’il peut consacrer à cet achat.

Tout le monde peut participer sans engagement au travail préalable et aucune qualification n’est nécessaire au départ : c’est seulement au moment de l’achat du bâtiment qu’il faut décider si on achète ou pas.

Un achat collectif prend du temps et demande de l’énergie.
Il a cependant aussi beaucoup d’avantages : le prix, la convivialité, la mixité sociale, le fait qu’ on décide soi-même de l’agencement de son morceau, les entraides possibles entre les acheteurs.

Prochaine réunion le vendredi 1/8/2008, lieu à déterminer.
Merci de dire si vous y serez.

Mark

Advertisements

Entry filed under: AG/AV, Uncategorized. Tags: , , , .

01.08.2008 Verslag / Compte rendu

1 Comment Add your own

  • 1. mark  |  August 30, 2008 at 9:35 pm

    Tine Vande Paer heeft zich kandidaat gesteld voor de groep financiën. Bedankt Tine

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


About Us

A new way to live in the city for a group of about 80 Brutopians. A project to build together in an economical and ecological way.

Looking for a GREEN office?

Categories

Recent Posts

Pictures

DSC_0612

DSC_0514

DSC_0512

More Photos
hits counter
August 2008
M T W T F S S
    Sep »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

%d bloggers like this: