Verslag AV / AG van 16.12.2009

December 24, 2009 at 10:14 am Leave a comment

Aanwezig: Lotte + Maarten, Anne + Mark, Katrien, Amber + Bart D, Ruud, Joost, Jos, Mieke, Sarah + Bruno, Bob + Ivy, Barbara + Yves, Jean, François, Rüben, Judith + Jan, Bart S, Serge, Benoît, Andries, Barbara Van den Bulcke


1. “Groep 3”

Er zijn nog 8 appartementen vrij. Van “Groep 3” zijn er 5 geïnteresseerden met de architecten gaan praten. Hun eventuele keuzeformulier moet binnen zijn voor het einde van de week. Het reserveringsdocument dat hierop volgt moet binnen zijn voor 15 januari. Plus betaling van leengeld (plusminus 15.000 euro, juiste bedrag afhankelijk van grootte van het appartement) en een solvabiliteitbewijs (via Jean-Pierre Fraas van werkgroep Bank of via Triodos zelf). Ook moet men lid worden van de VZW (lidgeld is 50 euro). Daarvoor moet men ook nog de statuten tekenen.

Vraag: Kun je nog uitstappen?
Antwoord: Het reserveringsdocument tekenen is een engagement. Uitstappen kan enkel op voorwaarde dat er een vervanger is gevonden. Plusminus 2.500 euro (bedrag afhankelijk van grootte van het appartement) van het leengeld zal dan niet meer terugbetaald kunnen worden. Als de aankoopoptie wordt gelicht (mei ’10) en de lening wordt getekend bij de bank wordt iedereen mede-eigenaar en is er geen weg terug.

De mensen van “groep 3” mogen een mail verwachten met de nodige info en o.a. de statuten.

2. Werkgroep Bank (Benoît)

De werkgroep Bank is voor Brutopia met verschillende banken gaan praten over een lening. Vele zagen dit uitzonderlijk en voor een bank eerder risicovol project meteen al niet zitten, andere na kort onderzoek. De werkgroep komt nu met een voorstel voor de volgens haar beste keuze. Dank u Benoît voor de uiteenzetting!

1e keuze: Triodos

“ethische” bank, “groene” lening

zeer gunstig tarief van 3,2 % voor iedereen
variabel op drie jaar, maximum + of – 2%

reeds onderhandelde algemene voorwaarden:
24 maanden “période de prélèvement” / opnameperiode (wel interest te betalen!)
keuzevrijheid in verzekering e.a., het is niet verplicht dit bij Triodos te doen

persoonlijke opvolging, kantoor Hoogstraat / Rue Haute:
FR: Frederic Andres
NL: Nadia Wera

2e keuze: Dexia

Heeft reeds dergelijke projecten gedaan. Kan interessant zijn voor wie al lang klant is. Contactpersoon Christian Bertun. Een lening met vaste rentevoet zou hier goedkoper kunnen zijn. Maar er zijn nog tal van voorwaarden die nog moeten ingevuld / onderhandeld worden. Een driejaarlijkse variabele is hier sowieso duurder. Wie met Dexia in zee wil gaan, gelieve dit aan de werkgroep Bank te melden.

Opmerkingen:

Prijzen vergelijken is pas mogelijk als je het hele plaatje bekijkt (let op: bijkomende voorwaarden!).
De administratie van Brutopia is eenvoudiger als zoveel mogelijk mensen bij één en dezelfde bank gaan lenen.

Documenten

De werkgroep plaatst binnenkort enkele documenten op de blog die één ieder kan downloaden en moet invullen alvorens hij/zij met de bank gaat praten. Met dit persoonlijk dossier kun je contact opnemen met de bank. Wat er zoal ingevuld dient te worden:

Persoonlijke gegevens. Welke documenten er nodig zijn, is afhankelijk van beroepssituatie: vast contract, zelfstandig, contract bepaalde duur…

Verder in te vullen op de documenten:

-doel van de lening (aankoop terrein plus constructie)
-hypothecaire “groene” lening
-hoe afbetalen (inkomen, vaste uitgaven)
-financieel plan:
A investering
prijs terrein + casco
aankoopkosten / frais d’achat
kosten van lening / frais d’emprunt
B eigen middelen
spaargeld, …
premie (Triodos bereid ’t voor te schieten)

Een realistisch plan van de kost van de interieurwerken is nodig, een stuk gedetailleerder dan b.v. “300 euro per m2”.

-opnameperiode 24 maand
-terugbetaling: mensualiteiten constant
(uitzondering mogelijk voor mensen op einde carrière)
-3 jaarlijks, +2, -2
-adres notaris: Stationstraat 69, 8550 Ardooie
-verplichte verzekering (“solde restant”, brand): bij welke maatschappij?
(zijn ’t goedkoopst: Cardiff Assurances, 2A Assurances, AXA)

TIMING contact met de bank, met deze documenten ingevuld:
Zo snel mogelijk! We zouden graag een akkoord van de bank hebben over het geheel tegen half februari 2010.
Tegen eind maart zou het dan mogelijk moeten zijn om een definitieve akte met opschortende voorwaarden (avec clauses suspensives) voor iedereen op te stellen.

3. Rez Commercial (Jan)

Er zijn nu 4 eventuele min of meer onzekere geïnteresseerde kopers:
Brussels Onthaalbureau Nieuwkomers
Groen
Gemeente Vorst (vergaderzaal)
Forum / Lokaal Diensten Centrum

Het netwerk van de leden van deze werkgroep is bij deze aangesproken. Deze netwerken blijken zich vooral in Nederlandstalig Brussel te situeren. Jan doet dan ook een oproep aan Franstaligen om deze werkgroep te vervoegen om zo ook andere netwerken te kunnen aanspreken.

Appèl aux Francophones de rejoindre le groupe REZ COMMERCIAL, afin de pouvoir contacter autres résaux (Francophones).


4. Verkoop overblijvende appartementen (Andries)

Als je nog geïnteresseerde kopers kent: laat ze contact opnemen via mail met Mark.

Een gemeenschappelijk mailtje wordt opgesteld dat iedereen nog kan versturen.

Vraag: wie kent er nog geschikte websites, organisaties, kanalen die we kunnen aanschrijven om reclame te maken?


5. Werkuren

Er is een Excel document via de blog down te loaden waar iedereen zijn werkuren (vanaf januari 2009) kan invullen. Dit ingevuld document dient opgestuurd te worden naar Marijke van werkgroep Gemeenschap voor 15 januari 2010. Het gaat om werkuren, de vergadermomenten van de AV / AG telen niet mee…
marijkevddries(@)hotmail.com

6. Verkiezing bestuurslid

Ter vervanging van Tine als bestuurslid werd verkozen: Andries met 10 stemmen. Proficiat! (Lenneke kreeg 5 stemmen.)

7. Architectuur

Het resultaat van de wedstrijd Voorbeeldhuizen zal pas in januari bekend zijn. Het advies van de BIM  ligt nu bij de Brusselse regering zelf, die de beslissing neemt.

8. Reserverigsdocumenten

Sommige handtekeningen ontbreken op de binnen gebrachte reserveringsdocumenten. Lenneke is vandaag ziek. De hiaten in de documenten zullen dus op een ander moment ingevuld moeten worden…

16 december 2009
Bart Danckaert

Advertisements

Entry filed under: AG/AV, Uncategorized.

Money, money, money Verslag vergadering werkgroep commercieel – 1/12/09

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


About Us

A new way to live in the city for a group of about 80 Brutopians. A project to build together in an economical and ecological way.

Looking for a GREEN office?

Categories

Recent Posts

Pictures

DSC_0612

DSC_0514

DSC_0512

More Photos
hits counter
December 2009
M T W T F S S
« Nov   Jan »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

%d bloggers like this: