Verslag gemeenschap 24/05/11

June 3, 2011 at 1:06 pm 1 comment

Aanwezig: Ivy, Barbara, Andries, Judith, Dominic, Lotte

(volgende AV 9 Juni)

FEEST 25 Juni

Subsidie:

Barbara heeft de meerjaarlijkse subsidieaangevraagd . (We moeten hiervoor een dossiertje indienen en een afrekening bijhouden)We krijgen voor dit feest 300 euro (+resterende bedrag van vorig jaar/ marijke?)

Flyer:

Barbara werkt hem af tegen 27/04, zo kan de digitale versie al doorgestuurd worden

Ivy en Manah zullen de papieren flyers verspreiden

Materiaal:

WC 85€

Generator of 5200watt, 30€/dag bij Boels electriciteit.

Of via de gemeente om die vd sporthal te kunnen gebruiken (Lotte)

Stoelen en tafels: Lotte contacteert Wiels en ten weyngaert

Koffie-apparaat en servies: via LDC?

Muziekinstallatie: Andries doet een oproep aan alle brutopia-leden voor DJ-talent en een istallatie

Verlichting: janien?

Barbara vraagt 25 hekken aan  bij de politie (en rood-wit lint)

Frigo’s: Lotte checked de mogelijkheden

Activiteiten:

Spelletjes: Dominic gaat op zoek naar ouderwetse spelletkes (kegelspel, sjoelbak,…)

Rommelmarkt: Lotte en Andries roepen iedereen op om minstens  drie lollige spullen mee te brengen om te verkopen aan 50ct/stuk

Schminken Lotte en Andries checken hun connecties (budget 50€)

Kamishibai: Jan van de Blib komt om 17h een kamishibai verhaal vertellen voor de kinderen

Dagindeling:

Buurtfeest van drie tot zes

Bbq van half zeven tot…(iedereen mag wederom zelf zijn bord en bestek meebrengen)

Barbara doet een oproep aan brutopisten die iets lekkers willen maken voor de bbq

Groep techniek organiseert nog een dag om het terrein feestklaar te maken (al dan niet met containers)

Samenhuizen

Ivy heeft conatct gehad met Roland Kums van vzw samenhuizen met de  vraag of er bepaalde werken na de casco oplevering ook gemeenschappelijk gedaan kunnen worden en wat het eventuele prijsvoordeel zou kunnen zijn. Hieronder wat interessante info van hem:

Er lijkt mij zeker prijsvoordeel te halen, want de meeste aannemers doen liever grote klussen dan kleine. Werfinrichtingskosten, vervoersonkosten, machines, e.d. kunnen gedeeld worden, enz…

Denk ook aan de voordelen voor de groep qua communicatie met aannemers als die laatste groep zo klein mogelijk gehouden wordt waar kan. 

Het is aan jullie als groep om nu te bepalen welke werken gezamenlijk als groep zullen worden uitgevoerd en welke delen bewoners zelf -op eigen tempo en financiële draagkracht en naar eigen smaak etc..- kunnen/willen/mogen afwerken. 

Ivy zal een gedetailleerde lijst trachten op te stellen van de werken die gedaan moeten worden.

Er zullen ondertussen aannemers moeten worden gezocht voor de gezamenlijke werken, offertes en kostenramingen gemaakt etc.. Eens die groep ‘gezamenlijke aannemers’ is bepaald en de werken worden gepland zijn 2 sub-werkgroepen m.i. geweldig belangrijk: de werfleiders en een team cijferaars die zeer nauwgezet de kosten van de werken opvolgt. 

De eerste (werfleiders) bepalen hoe vlot en efficiënt de werken kunnen verlopen en zorgen voor de communicatie ts alle aannemers. 

De tweede (kostenbeheersers) hebben als opdracht te zorgen dat de uiteindelijke gezamenlijke factuur zo dicht mogelijk bij de ramingen/afgesproken prijzen van de aannemers blijft. Het kan immers voor sommige huishoudens een drama zijn als die factuur onverwachts hoger uitvalt. 

Een goede externe werfleider is dan goud waard. Deze zomer studeren de eerste Bachelors Bouw af aan diverse hogescholen in het land. Deze studierichting werd speciaal in het leven geroepen wegens een groot gebrek aan werfleiders met kennis van zaken. Je kan alvast via deze hogescholen trachten een jonge knaap of meid (en zijn er bij) voor jullie uitdaging te strikken. Ik kan jullie een aantal zeer straffe gasten aanbevelen indien gewenst.

Ik denk dat er bij de meeste bestaande projecten mensen te vinden zijn die jullie willen vertellen hoe zij het precies geregeld hadden. (Onze voorzitter) Luk Jonckheere kan je dit precies uit de doeken doen m.b.t. La Grande Cense. Peter Vermeulen (architectenbureau Stramien, architect & bewoner Haringrokerij, hun bureau doet nu o.a. ook Vinderhoute) wil je vast vertellen hoe zij het indertijd geregeld hebben. Voor de Molen van Rotselaar kan je best Dirk Vansintjan contacteren. Hij organiseert de geleide bezoeken aan hun woongemeenschap (ineens een idee voor een leuke uitstap voor werkgroep sociaal): zie http://www.molenvanrotselaar.be/de-molen-bezoeken/rondleiding

De vraag ivm uitbesteden of niet hangt (op elk terrein dat deze vraag zich stelt) steeds bij jullie al naargelang de aanwezige diploma’s, kwaliteiten en vaardigheden van leden van de startgroep en van de vraag of zij deze willen/kunnen inzetten voor de groep en zoja, onder welke voorwaarden en met welke compensaties/vergoedingen etc…

Wordt vervolgt…

Andries neemt contact op met de Gomp voor meer info

Volgende week laatste feestvergadering: donderdag 2 juni om 19h30 bij Lotte

Extra:

Wat informatie over de nederlandstalige scholen in de buurt:

De puzzel  Fierlantstraat 35 1190 Vorst                  achter merode      5min wandelen

Gemeentelijke basisschool

De wereldbrug  Hallestraat 34 1190                      aan zuidstation  30min wandelen/15min tram

Gemeentelijke basisschool

De parkschool  Wijngaardstraat 22 1190 Vorst         aan dudenpark   20min wandelen/10min tram

Vrije basischool

Advertisements

Entry filed under: Uncategorized.

Open deuren! Portes ouvertes! Verslag RVB/CA 19-05-2011

1 Comment Add your own

  • 1. sophie  |  June 4, 2011 at 9:05 am

    Vanaf september is er ook de 2de vestiging van de sint joris basis school. In de nieuwlandstraat 20 minuten wandelen…

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


About Us

A new way to live in the city for a group of about 80 Brutopians. A project to build together in an economical and ecological way.

Looking for a GREEN office?

Categories

Recent Posts

Pictures

DSC_0612

DSC_0514

DSC_0512

More Photos
hits counter
June 2011
M T W T F S S
« May   Aug »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

%d bloggers like this: