Verslag werkgroep gemeenschap 29/01/2013

February 7, 2013 at 5:13 pm Leave a comment

Aanwezig:  Anne-Laure, Hanne, Barbara, Gerda (verslag)

1/ Forum

Doel van het forum: ervoor zorgen dat Brutopisten kennis, ervaring, tips samenbrengen of rond bepaalde thema’s gaan samenwerken . Hanne  en Barbara hebben het forum aangemaakt. Er zijn op dit moment 3 categorieën:

Vakmannen gezocht

Materialen gezocht

Andere vragen

Er wordt een mail gestuurd naar alle Brutopisten met de bekendmaking van het forum en de link wordt ook op de blog gezet. Om op het forum te raken moet je je inschrijven en een login maken. Die uitleg komt ook in de mail. (=> Hanne en Barbara)

Om het forum op gang te trekken gaat ieder van de werkgroep gemeenschap er al iets opzetten.

2/ Aannemers

Het lastenboek en de meetstaat van Barbara zijn ingediend bij 3 aannemers en offertes worden heel binnenkort verwacht. We zetten deze informatie, samen met de informatie die we al hebben van de andere aannemers ook op het forum.  ( => Barbara)

Elke Brutopist kan die informatie doorgeven aan zijn/haar architect. Doel blijft om het aantal aannemers zoveel als mogelijk te beperken.

We gaan ervan uit dat we met de groep gemeenschap op het vlak van aannemers hebben gedaan wat we konden.

3/ Organisatie van de werf

We kregen vragen over de organisatie van de werf: huren van parkeerplaatsen voor de werfwagens. Wiels zou parkeerplaatsen beschikbaar hebben en er moet ook contact opgenomen worden met de gemeente over het huren van parkeerplaatsen in de straat.

We stellen ons de vraag of we dit soort van vragen over de organisatie van de werf wel met de groep gemeenschap kunnen opnemen. We missen hiervoor zelf expertise en mensen die weten hoe dat gaat en daar ervaring mee hebben. Het voorstel is om een nieuwe werkgroep op te richten met een aantal mensen van de WG Gemeenschap maar ook met minstens één architect en mogelijk andere leden  om voor dit soort vragen oplossingen te zoeken. We denken daarbij ook aan werftoiletten, liften ea. + ook het opstellen van een “charter” voor alle aannemers die op de werf zullen werken.

Vooraf moet hierover een beslissing genomen worden op het bestuur ( => Anne-Laure stelt de vraag)

4/ Washok

Enquéte wie van de Brutopisten van plan is om de gemeenschappelijke wasmachines te gebruiken (=> Gerda stuurt mail)

Hoe kunnen de wasmachines/drogers gereserveerd worden? Het moet een systeem zijn dat voor iedereen toegankelijk is en zo eenvoudig mogelijk. Dat kan bv met een bord in het washok zelf. Maar ook via bv Google agenda . We zoeken uit wat de eenvoudigste en meest toegankelijke manier is ( => Barbara)

We starten met een systeem waarbij ieder noteert hoeveel beurten van de wasmachines/drogers die heeft gebruikt en er per maand wordt afgerekend.

Er moet nog een prijs bepaald worden per beurt waarin de wasproducten en ook reserve voor herstel/onderhoud/vervanging vervat zit. We kiezen voor gemeenschappelijk aankoop van ecologisch wasmiddel.

Als dat kan, zou het handig zijn als in het washok ook was kon worden gevouwen en dat de toegang breed genoeg is om makkelijk met  met wasmanden binnen en buiten te komen  ( allicht is die toegang al gemaakt en komt deze opmerking te laat).

5/ Gemeenschappelijk aankopen

Heel wat aankopen zouden gemeenschappelijk kunnen aangekocht worden: bv dampkappen, badkuipen, toiletten, vloeren etc.

De vraag werd gesteld of de groep gemeenschap dit ook kan coördineren.

Wij stellen voor om dit via het forum te regelen: daar kunnen zich spontaan groepen vormen die bepaalde aankopen samen doen. We zullen de brutopisten aanmoedigen om maximaal gebruik te maken van die mogelijkheid , om informatie te delen en samen te werken.

6/ Duurzame wijk

Twee uitnodigen van Quartier Durable/Duurzame wijk: één voor een ontbijt/inspiratie vergadering zondag 3/2, en één voor 23/24 maart , een WE waarin de buurt zich voorstelt aan toeristen en Brusselaars.

=>Manne en Judith volgen dit op

7/ Open deur Samen Huizen

Uitnodiging om mee te werken vanuit Brutopia. => Gerda volgt dit op

8/ Reglement van interne orde

We vertrekken van het basisdocument dat al gemaakt is. Aangevuld waar nuttig en nodig met informatie die we kregen van vzw Samenhuizen. => Gerda past tekst aan.

Met dit basisdocument gaan we starten en na een jaar evalueren waar het eventueel moet aangepast en of aangevuld worden.

Advertisements

Entry filed under: Community.

QuartierWielsWijk Stadsmoestuinen / Potagers urbains

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


About Us

A new way to live in the city for a group of about 80 Brutopians. A project to build together in an economical and ecological way.

Looking for a GREEN office?

Categories

Recent Posts

hits counter
February 2013
M T W T F S S
« Jan   Mar »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728  

%d bloggers like this: